Bedradingsschema
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WalhofF

BerichtGeplaatst: wo jul 05, 2017 21:26     Onderwerp: Bedradingsschema Reageer met quote

Ik wil mijn bedrading vervangen, aangezien het op dit moment een zooitje is en er ergens een kortsluiting in de verlichting zit.
Ik zoek een 12 volt schema met de bakelieten knop in de koplamp en het kontakslot in het linker gereedschapkastje.
Kan ik hiervoor het schema uit het archief gebruiken? Ik bedoel het laatst geplaatste schema met de ingekleurde bedrading?

Frits
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
coby

BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2017 09:58     Onderwerp: stroomschema Reageer met quote

Zo te horen heb je een 'oude' Bullet (geen wisselstroom verlichting). Je kunt dan inderdaad dat stroomschema gebruiken.

Kijk ook eens in het NL Handboek vanaf blz. 76. Daar staan ook de schema's voor de 'oud model' Bullets (zeg maar vanaf 1990 - 2002).
Kleine afwijkingen kunnen voorkomen.
Ik heb jaren geleden alleen maar wat gefatsoeneerd in de koplamp. Het bleek dat de kabeltjes voor de parkeerlampjes kortsluiting maakten op de casquette. Ook de onderzijde van de bakelieten schakelaar is kwetsbaar voor kortsluiting (veel draden op kleine oppervlakte), om over de ampère meter maar te zwijgen.

Het grootste probleem met de bedrading (bij alle Engelse motorfietsen) is de ampèremeter in de koplamp. Dit betekent dat van alle verbruikers er een 'live' kabeltje naar de koplamp moet gaan. Dat is een bron van mogelijke kortsluiting.
Beter zou zijn om een ampèremeter in de buurt van de accu te hebben en bijv. een voltmeter in de koplamp. Dat zou een veel eenvoudiger stroomschema opleveren.

Antwoord op je vraag is dus afhankelijk van het bouwjaar van jouw Bullet.

Succes
Hilbert
WalhofF

BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2017 11:45     Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de info.
Mijn Bullet is van 2002.
Het probleem is dat bij ingeschakelde verlichting (groot en dimlicht) er soms een kortsluiting optreed. Dus niet altijd.
De amperemeter slaat dan volledig naar links uit en verlichting brand dan alleen nog zwak. Spanningsregelaar is niet defect, daar ligt het niet aan.
Zal kijken of ik in de koplamp iets kan vinden bij de parkeerlichten of amperemeter.
Naar boven
coby

BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2017 09:25     Onderwerp: kortsluiting Reageer met quote

ik heb me jaren geleden ook het ongeluk gezocht naar een kortsluiting.
Bij iedere bocht sloeg de motor af. Kortsluiting. Daarna kon ik weer starten en rijden. Dus ik dacht een draadje in de koplamp bij het balhoofd in de buurt. Niets te vinden en elke keer de zekering kapot.
Wat bleek. Voor elke bocht remde ik met de achterrem en dat was het probleem. De remlicht schakelaar bleek kortsluiting te maken. Ik heb toen het veertje losgemaakt en daarna kon ik weer rustig verder rijden.
Remlicht schakelaar vervangen en nu al weer geen jaren een probleem.

Ook het draadje van het achterlicht, waar het door het achterspatbord heen gaat, is kwetsbaar. Uiteindelijk kan dat doorschuren en kortsluiting maken, ook bijv. alleen bij het remmen (remlicht).

Succes met zoeken.
hanstaverne
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2017 10:05     Onderwerp: Koplamp aansluitingen checken Reageer met quote

Check eens of een van de stekkers van de koplamp niet tegen de kilometerteller kabel aankomt dat is bij mij het geval geweest na montage van een nieuwe gloeilamp. Ik heb toen de aansluitpolen wat uitgebogen zodat de stekker vrij was. Sindsdien geen probleem meer in die richting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
WalhofF

BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2017 14:24     Onderwerp: Reageer met quote

Zal het nakijken Hans.
Hoop dat het iets simpels is.
Denk niet dat ik het bij het remlicht moet zoeken, aangezien het af en toe spontaan optreed. Zal morgen eerst alles goed binnen de koplamp nakijken.
Zodra ik meer weet meld ik mij wel weer even.
Dank voor het meedenken!
Frits
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2017 16:50     Onderwerp: Reageer met quote

nou het draadje door het spatbord hier eerder genoemd geef ik meer kans al meerdere keren meegemaakt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
WalhofF

BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2017 18:46     Onderwerp: Reageer met quote

Heb toch nog even naar de oorzaak van de storing gekeken.
Bij de bedrading van het achter/remlicht niets gevonden. Toen maar even in de koplamp gezocht. En daar bleek de oorzaak te zitten. Op jullie advies bij de amperemeter gekeken. En wat bleek? De oorzaak zat in de amperemeter verlichting.
Het lampje met de bedrading en stekker er afgehaald en het probleem was opgelost. Nu maar even zonder deze verlichting rijden en hopen dat dit de enige oorzaak was. Weet dus nog niet of het in de meter zelf zit of in de bedrading.
Aankomende winter maar eens moed verzamelen en de hele bedrading maar eens op de schop nemen.
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2017 19:10     Onderwerp: Reageer met quote

Ha echt een enfield bij mij stond ie vol met water vond hem al zo raar wit worden onder het moto onnodige info niet nodig afgesloten probleem opgelost.
Heb nu een bullet uit 2007 daar ging het remlicht niet meer van uit oorzaak schakelaar bij de voorremhendel palletje afgebroken en dan breekt het zo af dat de schakelaar niet meer terug komt die zit er dus ook niet meer op
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 15:08     Onderwerp: Reageer met quote

Zoals eerder vermeld ben ik begonnen met het vervangen van de bedrading.
Wil alles compleet zelf vervangen, met zoals gezegd de oude uitvoering van de schakelaar in de koplamp en het contactslot in het linker kastje.
Heb nu van jullie wat informatie nodig over het aansluitschema van de dynamo en spanningsregelaar. Kan iemand mij aan een aansluitschema van alleen deze twee onderdelen helpen?
Het betreft een dynamo met 4 draadsaansluiting en de gecombineerde gelijkrichter spanningsregelaar. Kon in het archief geen schema voor deze dynamo met 4 draadsaansluiting vinden, alleen met 3 draden.
Ben beslist geen expert op elektrisch gebied, dus alle info is welkom.

Frits
Naar boven
repjotr

BerichtGeplaatst: do sep 14, 2017 10:23     Onderwerp: bedrading Reageer met quote

4 draads gebruikt een draad/spoel voor wisselstroom naar koplamp. In die lijn zit een aparte AC (wisselstroom) spanningsregelaar, is ongeveer zo groot als een knipperlichtrelais. De rest is zoals bij de oudere machines; drie draden waarvan er twee worden samengevoegd uit de alternator(dynamo) er gaan er dus twee naar de spanningsregelaar en gelijkrichter. De andere twee die aan regelaar en gelijkrichter zitten zijn massa en de plus. Zorg voor zo min mogelijk stekkers, zo min mogelijk draden, zo min mogelijk zekeringen en goede massa/aarde aansluitingen. Zelf gebruik ik ook geen contactslot. Daar zitten ook een hoop kleine kwetsbare onderdeeltjes in. Eenvoud troef.
Regelaar en gelijkrichter zijn bij jou origineel twee aparte doosjes met stekkerverbinding ertussen.
Er zijn gecombineerde -niet Indische- doosjes te koop die beide vervangen ( bij mij op plank voor 40E met gratis simpel schema voor 12V 1990-2000 Bullet Smile kan wel aanpassinkje doen voor de vierdraads )
Als alleen gelijkrichter stuk is kun je uit de elektronica ook een blokje kopen voor 3,50 dat hetzelfde doet. Er zijn heel dure en echt niet betere regelaardingen in de markt. Een zekere (ex) importeur schijnt 100+ E te vragen voor t Indische setje.
Let er op dat de amperemeter in de draad naar de accu moet zitten en dus alleen aangeven of er stroom de accu in of uit gaat.
Zelf nu een Dnepr nieuw bedraad.
Een stuk overzichtelijker geworden.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: do sep 14, 2017 18:44     Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de info Peter. Principe is mij nu duidelijk, nu alleen de aansluiting nog.
Op mijn Bullet zit al de gecombineerde spanningsregelaar / gelijkrichter.
Dus 1 kastje i.p.v. 2.

De 4 draad kleuren van de dynamo zijn bruin, zwart, geel en rood.
Die van de regelaar/gelijkrichter bruin, zwart, wit en groen.

Dan lijkt mij dus dat de zwarte draad van de regelaar/gelijkrichter aan de massa moet zitten.
De bruine zou dan via het contact, de ampèremeter en zekering aan de + moeten zitten.

Geel en rood van de dynamo aan de groen en witte van de regelaar / gelijkrichter en tussen 1 van deze dan de kleine regelaar?
Of kraam ik nu onzin uit?

Frits
Naar boven
repjotr

BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2017 16:15     Onderwerp: schema Reageer met quote

Hoi,
Was weekeinde weg. Heb maar een schema gevonden met 4 draad dynamo. Daar staan andere kleuren op. Heb er een v ca 2002 staan. Als ik er bij kan (schuur beetje vol) kijk ik even of ie jouw kleuren heeft, Ik laat t je weten. Drie draden voor gelijkstroomregelaar waarvan er twee worden samengevoegd. De vierde zit op koplamp met AC regelaar. Niet een DC en Ac regelaar in serie zetten !
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2017 17:16     Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat je misschien nog een schema hebt!
Wacht wel even af.

Groeten,
Frits
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 18:10     Onderwerp: Reageer met quote

Heb de bedrading nu bijna compleet vervangen en de meeste stekkers, knipperlicht relais, (4) zekeringen en AC spanningsregelaar in het linker zijkastje ondergebracht. Alleen de aansluiting van de dynamo en spanningsregelaar moet nog.
Vraag aan Peter; heb je nog iets van een kleurenschema voor de 4 draads dynamo kunnen vinden?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: