'74 Bullet 350 project

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VerberckmoesD

BerichtGeplaatst: di mei 23, 2017 14:00     Onderwerp: '74 Bullet 350 project Reageer met quote

Ahoi, Belgium calling. prut

Ik ben een prille dertiger uit regio Dendermonde, en heb een oude Enfield Bullet 350 op de kop kunnen tikken. De motor is vastgelopen, er zal dus heel wat werk aan zijn. Ik hoop hier wat extra informatie te vinden.

Na even zoeken naar een nieuw projectje, kwam ik toevallig op een Enfield Bullet 350. Ik heb deze schoonheid voor een prijsje kunnen kopen en sinds 10 mei '17 in mijn bezit. Een volledige renovatie dringt zich dus op.

Update 14 MEI '17: Project Enfield Bullet 350 - introductie en informatie

Deze week begin ik er aan: eerst en vooral een volledige demontage van het motorblok. Wat we daar zullen aantreffen is vooralsnog een raadsel. Het blok zit los, schakelt en ik hoor op het eerste zicht geen verdachte geluiden. Volgens de vorige eigenaar is hij er echter meer dan 5 jaar geleden mee tot stilstand gekomen na een vastloper. Die zou veroorzaakt zijn door het gebruik van te dunne motorolie.

Eens het motorblok op de operatietafel ligt ga ik eerst op zoek naar hoe groot de schade is. Daarna wordt de rest van de motorfiets volledig gedemonteerd zodat ik alles opnieuw vanaf scratch kan opbouwen. Het is niet de bedoeling om hem in nieuwstaat te krijgen, maar om hem netjes technisch in orde te stellen en er gewoon heel veel mee te gaan rijden.

Ondertussen heb ik een werkplaatsje en mobiel platform geknutseld. We kunnen er dus aan beginnen! Hopelijk is er hier wat Enfield expertise aanwezig die me kunnen verderhelpen met tips and tricks op momenten dat ik vastzit. Cool
Ik ben alvast opzoek naar goede adresjes waar ik aan onderdelen kan geraken: rubbers, pakkingen, eventueel donorblok, ...

vantHoffJ

BerichtGeplaatst: di mei 23, 2017 19:51     Onderwerp: Reageer met quote

Nou, succes!

Het ziet er uit als een "winter"klus.
Veel werk in iedergeval.
Als je tijd,geduld en ruimte hebt, dan is dit een leuke uitdaging.

Ik volg je voorderingen met veel plezier.

Triumpf Trophy.
Dnepper met zijspan.

Linda €€€€€
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
VerberckmoesD

BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 22:18     Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen ligt alles uit elkaar. Het blok is flink in de soep gedraaid.

je kan hier een uitgebreid verslag vinden:

Update 14 MEI '17: Project Enfield Bullet 350 - introductie en informatie

Update 11 JUNI '17:
Project Enfield Bullet 350 - Operatie motorblok

Update 18 JUNI '17: Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu is de vraag wat de volgende stap zal zijn. Het blok herstellen, een ander blok zoeken of ombouwen naar een diesel zijn de opties.
admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: do jun 22, 2017 08:43     Onderwerp: bericht verplaatst/gekopieerd Reageer met quote

Beste,

Mooi project,
Ik heb je berichten gekopieerd naar Enfield Actueel omdat je daar waarschijnlijk meer respons krijgt op eventuele vragen.

Veel succes,

Hans Tavrne
Admin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
skybolt

BerichtGeplaatst: di jun 27, 2017 06:20     Onderwerp: Reageer met quote

Veel plezier met je 350.
Tip nummer 1 is, het ontstekings deksel waar je contactpunten achterzitten staat niet horizontaal(enfield staat scheef), dan zal er hoogstwaarschijnlijk ook niet veel kloppen van je ontstekings timing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
repjotr

BerichtGeplaatst: di jun 27, 2017 09:25     Onderwerp: gaatje in carter Reageer met quote

Hoi,

Niet diesel maken. Is een beetje sneu. Bovendien trilt er dan van alles stuk.
Heeft Sommer veel tijd gekost eea op orde te krijgen.
Motortje is een aardig originele 350 uit begin/midden jaren 80. 99% zeker op basis van hoop details die ik herken. Lief motortje !.Rij en repareer ze zelf sinds 1978.
Gat in carter is te repareren, is vrij klein. Alu van die periode meestal goed te lassen. Heb evt ook ander carter, maar repareren is altijd leuker. Dan weet je ook waar je mee rijdt. Ander blok kopen en proberen is ook maar afwachten. Heb ook drijfstangen en cilinders . Er is vermoedelijk doorgereden met kapot drijfstanglager en dan klapt er uiteindelijk iets op gegeven moment. Moet al heel lang erg gerammeld hebben.
Sry Skybolt maar stand van een dekseltje zegt gelukkig niets over ontstekingstijdstip. Huis kan er in drie standen op , bij twee komt je deksel scheef, maar aandrijftandwiel en vervroeger zitten beide op conus zonder spie dus je kan altijd alle kanten op met de afstelling, waaronder de goede.
Altijd welkom met bakken gedemonteerd motorblok voor advies.
groeten, Peter
Naar boven
skybolt

BerichtGeplaatst: di jun 27, 2017 20:32     Onderwerp: Reageer met quote

Hee Peter, weer wat geleleerd.
je ziet dus de meeste logo's recht gemonteerd dus denk je al snel dat er wat mis kan wezen als het scheef staat.
Maar het kan dus wel verkeerd hebben gestaan waardoor het blok flink gepingeld heeft en daardoor in de soep is gedraaid?
Naar boven
skybolt

BerichtGeplaatst: do jun 29, 2017 21:54     Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even gekeken hoe dat zit met dat ontstekingshuis hoe dat gemonteerd zit, en inderdaad je kunt dit 3 keer 120 graden verdraaien. maar je zal dus bij deze Enfield het logo nooit horizontaal kunnen krijgen, rare jongens die Indiers.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: vr jun 30, 2017 17:14     Onderwerp: Reageer met quote

is niet helemaal waar; op mijn Bullet 500 zit het logo keurig recht.
Naar boven
repjotr

BerichtGeplaatst: ma jul 03, 2017 10:21     Onderwerp: pingelen Reageer met quote

Pingelen kan zeker het einde van de floating bush ( je big end lager) betekenen. Het is in de Bullet daar t meest kwetsbare onderdeel voor. Te vroege onsteking helpt zeker niet, omdat je blok dan heter wordt dan normaal, maar pingelen gebeurt meestal door teveel kool in de kop. Zonder kool in kop gaat ie naar mij ervaring ook bij wat vroege ontsteking niet pingelen, maar met veel kool in kop gaat ie vaak wel pingelen ook al zet je de onsteking wat later . Eeigenlijk is t dan niet pingelen maar net een ander fout proces wat pre-ignition heet, tgv gloeiende kooldelen mengsel te vroeg aansteken. Pre-ignition weer niet verwarren met de normale nederlandse term voor-ontsteking voor de vonkhoek als de vervroeger zijn werk doet. Met teveel kool helpt later zetten van de onsteking dus ook niet meer en moet je gewoon ontkolen. Ik heb diverse blokken gezien waar mensen kennelijk het rammelen van een overlijdend big end niet horen (oordopjes?) en doorrijden tot de boel op straat ligt. Bij twijfel voorste aftapplug er uit en kijken of er interessante wittige vlokjes aan t gaas zitten.
Pas een keer een spontaan gebroken drijfstang gezien - er schijnt na 2000 een slechte serie te zijn geweest-maar die breken boven t oog.
Grtz Ptr
Naar boven
VerberckmoesD

BerichtGeplaatst: vr aug 04, 2017 21:00     Onderwerp: Reageer met quote

Voor ik aan de heropbouw wil beginnen, wil ik eerst graag het frame netjes in orde krijgen. Daarvoor wordt het frame herspoten. Het enige probleem dat ik nog heb is dat er een knik in de hoofdbuis zit, die ik er zelf niet uitkrijg.

Het is moeilijk te zien op de foto, maar er zit een knik in van zo een 5 millimeter. Die zit er al 20 jaar in, maar ik wil hem er graag uit om de restauratie netjes aan te vangen.

Iemand die ervaring heeft hiermee en het ziet zitten om me hierbij te helpen, of die een goed adresje weet waar ik terecht kan om het (liefst niet voor de hoofdprijs) te laten richten?

[/img]
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: