Van het een in het ander
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WilbersR

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2018 21:29     Onderwerp: Van het een in het ander Reageer met quote

Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik wat problemen met mijn Bullet 500 uit 1996.

Het begon ermee dat ik een rondje ging rijden en hij niet meer wilde starten na een korte stop. Het leek erop dat de accu leeg was. Uiteindelijk wel gelukt om 'm weer aan de praat te krijgen, en heb nog een half uurtje gereden. Daarna nog een stop gemaakt en nadien was de accu helemaal plat en was de Enfield niet meer te starten.

Ok, vreemd dat de accu lijkt te ontladen tijdens het rijden, maar even een nachtje aan de druppellader en de volgende dag geen probleem meer. Niet meer gereden, maar wel dagelijks even gestart zonder problemen.

Tot ik vanmorgen fijn naar mijn werk wilde en hij moeilijk ging doen. Starten ging ok, maar zodra ik het gas los liet sloeg hij af. Uiteindelijk ook niet meer starten en leek de accu weer leeg. Vanavond geconstateerd dat de zekering gesprongen was. Ergens een kortsluiting? Zou wel kunnen verklaren dat de accu eerder was ontladen, als de sluiting nog niet volledig was zodat de zekering nog heel bleef.

Na wat zoekwerk de mogelijke boosdoener gevonden: sluiting in een van de twee claxons. Al werken die sowieso niet, er komt geen spanning op bij het indrukken van de knop, dus strikt genomen kan er dan geen sluiting naar de rest van het systeem ontstaan lijkt mij.
Iig, ik was al blij dat ik wat gevonden had (al zit het me nog niet lekker), nieuwe zekering erin en weer starten. Ging op zich prima, maar hij sloeg nog steeds af als ik het gas los liet. Ook had ik bij aantrappen regelmatig backfire in de carburateur. Zekering is niet meer gesprongen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het luchtfilter + huis heb vervangen door een konisch model zonder huis. Deze zou een op een vervanger kunnen zijn waardoor de lucht brandstof verhouding nog zou moeten kloppen. Hij loopt er ook mooi op mijns inziens.

Een hypothese: zou door de backfires de stationair sproeier vervuild geraakt kunnen zijn? Ik heb die backfires al eerder een paar keer gehad (alleen bij het starten). Zou het aangepaste filter voor de backfire kunnen zorgen?

Morgen maar eens de carburateur los halen en inspecteren, maar misschien heeft iemand nog een idee?

Groeten
Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2018 10:53     Onderwerp: Reageer met quote

Hoe oud is je accu? Een accu die aan het eind van zijn latijn is, kan er voor zorgen dat je Enfield af slaat en maar heel moeilijk start. De kapotte zekering en niet functionerende claxon kan ik er dan weer niet mee verklaren...
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2018 16:59     Onderwerp: Reageer met quote

Sinds wanneer zijn de problemen ontstaan? Meteen nadat je het luchtfilter hebt vervangen?
Wat geeft je amperemeter aan tijdens het rijden?
Heb je de spanning gemeten bij lopende motor op de accu polen?
Backfire zou op een te arm mengsel kunnen wijzen denk ik.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2018 17:00     Onderwerp: Reageer met quote

En trouwens, hoe ziet de bougie er uit?
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2018 19:05     Onderwerp: Reageer met quote

Accu is nieuw en laadt ook op. De spanning loopt op tot 13.8 V als ik het gas een beetje opendraai. Waarschijnlijk nog wel wat verder maar ik wil de buren niet teveel lastig vallen.
De ampère meter staat net iets in de plus tijdens het rijden.

Ik heb de motor pas een paar weken, en meen dat ik die backfire eerder ook al heb gezien, maar zeker weten doe ik het niet.

Straks maar even de bougie controleren. Als ik dan de carburateur heb schoongemaakt zet ik ook het oude luchtfilter weer terug zodat alles weer origineel is. Wanneer hij dan weer goed loopt en ik na een poos de bougie heb bekeken kan ik weer wisselen en kijken wat het verschil is.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 16:59     Onderwerp: Reageer met quote

Rob,

Heb je trouwens het werkplaats handboek nog besteld?
Hierin vind je meerdere mogelijke oorzaken van je probleem.

Frits
Naar boven
WoudaD

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 18:52     Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de backfire,controleer je ontstekingstijdstip!
Ik had hem ook verkeerd afgesteld wat resulteerde in zeer slecht starten
(normaal 1 of 2 trappen)en backfires met bijbehorend terugslaan van de kickstarter die zelfs m'n schoenzool sloopte. Crying or Very sad
Ik heb de ontsteking toen afgesteld volgens de manier B op pagina 71 van het WPHB en alle problemen zijn over. Very Happy

Succes en groeten van Dirk.
WalhofF

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 19:43     Onderwerp: Reageer met quote

Zo had ik het ontstekingstijdstip ook eerst afgesteld.
Later volgens methode "C" met de stroboscoop.
Dit kost iets meer tijd, maar werkt verder perfect.
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 22:02     Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren de carburateur schoongemaakt (gedeeltelijk) en het oude luchtfilter weer geïnstalleerd. De afstand tussen de contactpuntjes ook afgesteld, die stonden ongeveer 0.1mm te ver uit elkaar. Het ontstekingstijdstip heb ik nog niet gecontroleerd, dat is meer iets voor in het weekend als ik wat meer tijd heb (heel veel is nieuw voor mij dus ik neem graag de tijd Big Smile) Het werkplaatshandboek (heb ik inmiddels in huis) zegt over het slecht stationair lopen én over het terugslaan dat dat allebei kan liggen aan een te vroege onsteking, dus dat moet gecontroleerd worden.

Overigens kwam ik er bij het verwijderen van het kapje van de contactpuntjes achter dat er echt al veel aan deze motor is gesleuteld, het boutje was namelijk doorgedraaid (komt kennelijk wel vaker voor, zie andere thread in dit forum: http://www.royal-enfield.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1719). De afstelling zit dus maar met één bout vast. Ook aan andere bevestigingsmaterialen zie ik dat de 6300 km die erop staan niet kunnen kloppen.

Starten ging niet meteen, maar hij startte wel. Eigenlijk minder goed dan met het nieuwe filter, maar ik wil nu eerst eventjes rijden met de situatie zoals ik 'm gekocht heb en dan één voor één zaken nakijken en aanpassen. Kreeg ook met het oude filter weer een paar keer backfire in de carburateur. Wat ik merk is dat dat met name gebeurt als ik al een paar getrapt heb zonder dat hij is aangeslagen. Is het mogelijk dat er wat onverbrand mensel achterblijft waardoor bij de volgende slag de compressie te hoog wordt? Een te hoge compressie zou volgens het handboek een reden voor terugslaan kunnen zijn.

Bougie was enigszins vet, dus het mengsel is eerder wat aan de rijke kant.
Ik moest na het starten het gas er wel lichtjes ophouden, maar na een klein rondje in de straat bleef hij wel net aan stationair lopen met het gas dicht. Morgen waag ik het er toch maar op om naar het werk te rijden.

Komend weekend weer verder sleutelen, eerst morgen weer rijden. Zin in!

Groeten,
Rob
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 22:20     Onderwerp: Reageer met quote

Hoe je de draad van het ontstekingshuis kunt herstellen vindt je hier:

http://www.royal-enfield.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1719

Denk dat je trouwens verstandig bezig bent:
Stap voor stap dingen de dingen doornemen.
Uiteindelijk kom je er wel.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: do mei 17, 2018 13:41     Onderwerp: Reageer met quote

Zie net dat je de thread over het ontstekingshuis al gezien had!!!
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 22:27     Onderwerp: Reageer met quote

Hoi, hier weer even een update van mijn werkzaamheden de afgelopen tijd. M'n Enfieldje was even uit de running.

De draad van de bovenste bout van het ontstekingshuis was doorgedraaid (de onderste was al weg), dus ik kon even helemaal niets. Dat heb ik nu gerepareerd. Volgens de methode van Douwe: twee afgeslepen boutjes erin gezet en met Locktite 603 vastgezet.

Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de carburateur helemaal uit elkaar te halen en ultrasoon te laten reinigen. Alle onderdeeltjes gereinigd met carburateur reiniger. Nieuwe pakking ertussen. Alles zit nu weer in elkaar. Het inlaat rubber + flens tussen de carb en cilinderkop heb ik vervangen door een rubberen flensmodel. Contactpuntjes afgesteld volgens methode B dus ik was ervan overtuigd dat alles ok zou moeten zijn nu.

Echter, ik krijg 'm met geen mogelijkheid gestart. Hij is een paar keer aangeslagen, maar sloeg vrijwel meteen weer af. Ook een paar keer een knal aan de inlaat zijde. Het vreemde was dat hij op het moment dat hij startte niet reageerde op het opendraaien van de gasschuif. Is het mogelijk om de carburateur verkeerd in elkaar te zetten waardoor dit je dit effect kan krijgen? Voor zover ik kan beoordelen schuift de gasschuif goed op en neer.

Wel is het me opgevallen dat er in de exploded view van de carburateur een ringetje onder hoofdsproeier staat getekend, maar dat die bij mij ontbreekt.

Wat ik verder allemaal heb gecontroleerd / geprobeerd:

- Contactpuntjes afstelling
- Andere bougie
- Andere condensor
- Gevoeld of er brandstof wordt aangezogen (carburateur er af en hand op de inlaat). Het viel me namelijk op dat ik geen benzinelucht rook na herhaaldelijk starten. Aanzuiging leek mij ok.
- Ontluchtingsgaatje van de tankdop is open
- Er is voldoende benzine
- Bougie vonkt goed
- Accu ok
- Vlotterniveau ok

In een andere thread in dit forum las ik over iemand bij wie hij afsloeg zodra de gasschuif werd opengedraaid. De oorzaak was daarbij luchtlekkage bij de pakking van de vlotterkamer (dit was wel een ander type carburateur). Maar bij diegene liep hij wel goed stationair en bij mij slaat hij af. Het is natuurlijk wel altijd een mogelijkheid, daar zal ik morgen eens naar kijken.

Verder sta ik altijd open voor suggesties Big SmileBig SmileBig Smile

Groeten,
Rob
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 08:24     Onderwerp: Reageer met quote

Even een update: daarnet een nieuwe poging gedaan en hij ging warempel lopen!

Mijn gedachte was dat hij misschien te arm stond, dus ik had de luchtschroef helemaal dicht gedraaid. Ik weet niet of dat ermee te maken had, of dat hij gisteren gewoon verzopen was en niet meer wilde, maar hij liep meteen heel mooi regelmatig.

De luchtschroef kon ik wel opendraaien daarna, maar bij 1.5 slag werd het wat onreglmatiger.

En mijn oorspronkelijke probleem dat hij even hapert als ik het gas opendraai is nog niet verdwenen. Maar goed ik ben weer een stapje verder Big Smile
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 11:49     Onderwerp: Reageer met quote

Heb je ook gecontroleerd of de benzinekraan wel een goede doorstroming heeft?
Wat voor carburateur zit er op? Amal?

Frits
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 13:06     Onderwerp: Reageer met quote

Mikcarb vm28. Benzine kraan heb ik eerder al eens getest. Het is een beetje een slap stroompje. Zal nog eens kijken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: