Oliedruk meting op Bullet 500

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 13:20     Onderwerp: Oliedruk meting op Bullet 500 Reageer met quote

Heeft er iemand ervaring met het meten van de oliedruk op een Bullet 500?
Ik zat te denken of dit op een eenvoudige manier te realiseren is.
Dit ter controle op de werking van de oliepomp.

Zou het op volgende manier kunnen:

In een de banjo bouten van de olieleiding naar de tuimelaars een draadgat met 1/8 NPT op de kopse kant tappen.
Hierin een oliedruk schakelaar plaatsen met hierop aangesloten een controle lamp.

Deze misschien:
https://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-Pressure-Sensor-Gauge-Sender-Switch-1-8NPT-for-Digital-Press-Gauge/362217967078?hash=item5455df8de6:g:oqsAAOSwCMtaYdE8&vxp=mtr

Zou dit kunnen of zie ik iets over het hoofd?

Frits
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
douwe

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 16:44     Onderwerp: Reageer met quote

Het oliepompje verplaatst olie meer niet dus geen druk meetbaar neem aan dat het niet over een efi gaat.
In de clubwinket zijn wel dekseltjes te bestellen die doorzichtig zijn dan zie je de olie gewoon lopen en de stoterstangen heen en weer gaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 17:08     Onderwerp: Reageer met quote

Zag ik toch iets over het hoofd, geen oliedruk!
Had het idee dat er bij de toevoer van de tuimelaars toch wel iets van druk meetbaar moest zijn. Zou je eigenlijk dus iets van een peilglas moeten hebben.
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 19:10     Onderwerp: Reageer met quote

Als je druk meet zit er wat verstopt en op dat punt waar jij wil meten dat is de retoer olie die gaat via de tuimelaars waar het vrijelijk naar beneden loopt via je stoterstang tunnel en dan via een gaatje wat ongeveer op het nivo van bovenkant blok weer in je reservoir komt.
Of je moet wat maken op de toevoerkant een gaatje boren in de voedingplug
(waar het kurkje achterzit) ik heb dat een keer gezien keurig een drukmetertje erop maar geen druk
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 19:59     Onderwerp: Reageer met quote

Ja je hebt gelijk, bij de tuimelaars zul je geen druk meten.
Geen idee wat de theoretische druk op de toevoerplug zal zijn.
Als dat 1-2 bar zou zijn, zou het misschien met een geschikte drukschakelaar kunnen werken. Krijg je wel weer een extra leiding vanaf dit punt over het blok liggen. Lijkt me niet echt handig.
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 21:08     Onderwerp: Reageer met quote

Precies zo is het wil je weten of de pompjes werken dan de retoer leiding losdraaien komt daar olie uit dan is het goed.
Vandaar is dat doorzichtige dekseltje een uitkomst dan zie je de olie lopen en zo kwam ik erachter dat er heel veel condens in mijn olie zat gewoon klodders mayonaise en bij mijn andere bullet met een vergrote oliepomp dat het overloop gaatje toch wel wat klein was (3 mm) na een tijd rijden stond het hele gebeuren vol met olie trouwens een modificatie die alleen Hitchcock vreugde brengt standaart werkt gewoon ook en misschien nog wel beter. (wormpje vind dat niet prettig met 20w50 koud)

Hmm 2 bar bij de voeding`s plug je mag blij zijn als 0,2 bar meet als je al wat meet een temp meter op de cilinder heb je meer aan als dat boven een bepaalde temp komt dat er dan een lampje gaat branden voordat ie warm loopt.

Laatst een stukje gelezen in het motorrijwiel die man maakte bij al zijn motoren een lamba sensor in de bocht kon ie tijdens het rijden zien of zijn mengsel niet te arm is.

Maar om dit nou op je enfield te zetten raak je dat gevoel kwijt kom ik er wel of niet
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 22:29     Onderwerp: Reageer met quote

Op mijn Bullet zit ook een grotere oliepomp. Niet van Hitchcocks maar uit India. (Stuk goedkoper). Heb tot nu toe geen problemen hiermee gehad.
Wil deze echter wel goed in de gaten houden, vandaar mijn idee van de druksensor.
Het doorzichtige deksel is natuurlijk wel een idee, maar tijdens het rijden heb je hier ook niets aan. Nu check ik de olieflow af en toe na een rit door het stoterstang deksel bij lopende motor los te draaien. Zie je snel genoeg of alles nog werkt.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 22:30     Onderwerp: Reageer met quote

Op mijn Bullet zit ook een grotere oliepomp. Niet van Hitchcocks maar uit India. (Stuk goedkoper). Heb tot nu toe geen problemen hiermee gehad.
Wil deze echter wel goed in de gaten houden, vandaar mijn idee van de druksensor.
Het doorzichtige deksel is natuurlijk wel een idee, maar tijdens het rijden heb je hier ook niets aan. Nu check ik de olieflow af en toe na een rit door het stoterstang deksel bij lopende motor los te draaien. Zie je snel genoeg of alles nog werkt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: