Bullet 500 DeLuxe - Top-end revisie
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 19:36     Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag de cilinderkop van de Enfield verwijderd. Ging met behulp van het werkplaatshandboek ontzettend makkelijk!

Tevens de bobine doorgemeten. Geen enkel weerstand meetbaar en dus hoogstwaarschijnlijk kapot. Bobines doormeten schijnt niet altijd even betrouwbaar te zijn, maar toch... De reden van het stilvallen? Smile

Bij het losmaken van de olieleiding draaide ik deze direct door én kapot. Dat wordt een nieuwe monteren. Indiase bouwkwaliteit zullen we maar zeggen... Laughing

IMG_20180516_133007 by T Leuven, on Flickr

IMG_20180516_135519 by T Leuven, on Flickr


Wat opvalt is dat ik geen koppakking tegen ben gekomen... Heb resten vloeibare pakking los moeten schrapen (ligt ook op de zuiger nu), maar er zat geen (koperen) koppakking gemonteerd! Surprised De zuigers en kleppen zien er op het oog heel netjes uit, ze zitten alleen onder de smerigheid. Ook de cilinderwand ziet er nog goed uit. In het bovenste stuk zit een laagje aanslag, maar ik voel geen rand in het nikasil/chroom (?) zitten.

IMG_20180516_142709 by T Leuven, on Flickr

IMG_20180516_142740 by T Leuven, on Flickr

De kop, tuimelaars en kleppen zien er nog goed uit. De kleppen lijken goed te sluiten (al kun je dat op het oog natuurlijk niet echt zeggen) maar zitten wel onder de koolaanslag.

IMG_20180516_142943 by T Leuven, on Flickr

IMG_20180516_143019 by T Leuven, on Flickr

De vraag is nu een beetje: wat is het beste plan van aanpak?

Hoe is deze viezigheid het beste te verwijderen? Is dit allemaal goed zelf te doen, of ben ik beter af door het hele spul naar een specialist te brengen en meteen de kleppen na te laten kijken?

Aangezien ik op het oog geen gekke dingen ben tegengekomen, denk ik dat ik uitkom met alleen het vervangen van de zuigerveren. Deze zullen na 45.000km wel ver op zijn. Lijkt mij ook de meest logische verklaring voor het olieverbruik... Of ben ik nu te optimistisch en kan er nog heel wat meer aan de hand zijn en is het verstandig om de kop naar een prof te brengen? Smile

Aangaande de kapotte bobine, zoals ik eerder heb aangegeven was ik sowieso van plan de hele ontsteking te gaan vernieuwen dus de bobine gaat zeker weten meegenomen worden!
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deWitF



Geregistreerd op: 15-7-2016
Berichten: 246
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 20:21     Onderwerp: Reageer met quote

Of de kleppen goed sluiten is op een heel simpele manier vast te stellen.
Giet wat petroleum in de kop aan de klepveerkant via het inlaatkanaal en het uitlaatkanaal. Zie je na een minuutje of zo geen vocht aan de schotelkant? Dan sluit de klep echt wel.
Die koolresten schraap je heel makkelijk weg met een schroevendraaier.

opa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 20:37     Onderwerp: Reageer met quote

Heel logisch eigenlijk, ik ga het proberen! prut

Wat is jullie t.a.v. de kleppen en klepgeleiders? Kennis van me zegt: reviseren, spul uit India laten komen kost geen drol. Cilinder laten honen en nieuwe zuigerveren monteren is ook goed te doen.

En inderdaad, als je dit setje ziet: https://www.ebay.co.uk/itm/CYLINDER-ENGINE-HEAD-VALVE-COMPLETE-KIT-ROYAL-ENFIELD-500cc-MOTORCYCLE-/141765101723?hash=item2101dbc89b

Merk je dat het inderdaad geen drol kost...
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WalhofF



Geregistreerd op: 22-7-2016
Berichten: 137
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 21:05     Onderwerp: Reageer met quote

Dat de olieleiding kapot draait heeft niets met de kwaliteit te maken.
Bij het vast of losdraaien moet je de ring goed vastklemmen.
Er zijn olieleidingen met twee platte kanten in de handel, zodat je er een steeksleutel op kunt zetten bij het vastdraaien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WalhofF



Geregistreerd op: 22-7-2016
Berichten: 137
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 21:13     Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de boring en cilinder al opgemeten?
Kun je snel genoeg zien of deze nog in tolerantie liggen.
Bij overmatige slijtage kun je dan een overmaatse zuiger laten plaatsen.
Ook weet je dan of er al niet eerrder een overmaatse zuiger geplaatst is.
Belangrijk om te wten wanneer je de zuigerveren wilt vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 21:47     Onderwerp: Reageer met quote

De originele zuiger zit er nog in, ben zelf de tweede eigenaar en de eerste eigenaar heeft hem niet vervangen. Smile

Ik ga testen of de kleppen lekvrij zijn en of de boring + cilinder nog binnen toleranties zijn. Cool
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: vr jun 01, 2018 10:12     Onderwerp: Reageer met quote

De cilinder is inmiddels los én gemeten. Valt nog netjes binnen de toleranties, verrassend genoeg! De boring is rond, krasvrij en ruim binnen de 84mm. In het werkplaatshandboek staat dat de maximaal toegestane boring 84.13mm is voor de 500cc modellen, de standaard boring zou ergens rond de 83.95mm moeten liggen?

Reactie van de mensen bij het revisiebedrijf: perfect rond, ziet er op het oog ook goed uit, goed binnen toleranties. Ik zou er gewoon mee doorrijden.

De zuiger heeft echter wel een paar plekjes die ik niet helemaal jofel vind.

IMG_20180530_155823 by T Leuven, on Flickr

Je voelt ze nét met je vinger. De cilinderwand is super netjes, dus het is maar de vraag hoe dit er op komt? Ga voor het gevoel in ieder geval wel een nieuwe zuiger + zuigerveren monteren. De zuigerveren zaten ook niet perfect meer. De openingen van de onderste twee lagen heel dicht bij elkaar. Ik had altijd in gedachten dat je ze op grofweg 360/3=120 graden van elkaar moest monteren, zo ver van elkaar af als mogelijk.

De kleppen heb ik zelf gecontroleerd door er wat diesel van de bovenzijde in te gieten. De uitlaatklep zweet in dat geval wat. De rand van de klep is onderop rondom nat. Lijkt mij reden genoeg om profylactisch beide kleppen te vervangen, zodat het geheel er weer 50.000km tegenaan kan. Smile

Ergens de komende dagen ga ik mijn lijstje onderdelen compleet maken. Daarna kijken wat ik waar ga bestellen. Kennis van me heeft een complete kleppenset voor weinig in India gekocht, is daar erg tevreden over. Kijken wat dat scheelt t.o.v. Hitchcock's... opa
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deWitF



Geregistreerd op: 15-7-2016
Berichten: 246
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: vr jun 01, 2018 15:16     Onderwerp: Reageer met quote

De plek op het zuigerhemd lijkt van een beginnend vastlopertje in het verleden.
Het monteren van een nieuwe zuiger lijkt me overdreven. Nieuwe zuigerveren kan geen kwaad. Zeker als je de slotjes anders wilt zetten dan ze zaten bij het demonteren. Want, de zuigerveren slijten in op de cilinderwand. Daarom verdraaien ze ook niet tijdens het gebruik van de motor. Ik zet de zuigerveerslotjes ook altijd op 120 graden.

Je wilt nieuwe kleppen monteren. Hou er dan rekening mee dat je die op de klepzetels moet inslijpen.
Suggestie: geef met een plastichamer een flinke tik op de klepschotel en doe daarna de dieseltest nogeens.

Groeten,
opa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2018 09:27     Onderwerp: Reageer met quote

Op jouw manier wordt de revisie een stuk goedkoper... Laughing

Ik ga me eens goed achter de oren krabben wat het definitieve plan van aanpak nu gaat zijn. Bedankt voor het advies in elk geval. Smile
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 15:17     Onderwerp: Reageer met quote

Ben toch maar voor een nieuwe zuiger gegaan. Voelt beter!

Bestelling naar Hitchcock's is de deur uit, ik zal foto's plaatsen wanneer de spullen binnen zijn. Daarna kan het geheel naar een revisiebedrijf hier in de buurt om de kleppen in te laten slijpen en meteen de nieuwe zuiger te laten plaatsen. Smile
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deWitF



Geregistreerd op: 15-7-2016
Berichten: 246
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 15:48     Onderwerp: Reageer met quote

LeuvenT schreef:
Ben toch maar voor een nieuwe zuiger gegaan. Voelt beter!

Bestelling naar Hitchcock's is de deur uit, ik zal foto's plaatsen wanneer de spullen binnen zijn. Daarna kan het geheel naar een revisiebedrijf hier in de buurt om de kleppen in te laten slijpen en meteen de nieuwe zuiger te laten plaatsen. Smile


Dank voor de update

opa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 20:27     Onderwerp: Reageer met quote

Leuk nieuws deel ik graag... Cool Very Happy
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: ma jun 18, 2018 15:55     Onderwerp: Reageer met quote

Heel veel nieuwe, glimmende zaken voor de Bullet! Big Smile

IMG_20180613_144601_512 by T Leuven, on Flickr

IMG_20180613_144601_514 by T Leuven, on Flickr

Mooi spul allemaal. Morgen ga ik contact opzoeken met het motorrevisie bedrijf hier in de buurt om een afspraak in te laten plannen. Nieuwe kleppen plaatsen en inslijpen + de nieuwe zuiger monteren. Daarna kan de nieuwe ontsteking er op en zou ik als het goed is weer een Bullet moeten hebben die er een kleine 50.000km tegenaan kan... prut
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deWitF



Geregistreerd op: 15-7-2016
Berichten: 246
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: ma jun 18, 2018 16:33     Onderwerp: Reageer met quote

Oehhh....., mooie spulletjes!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeuvenT



Geregistreerd op: 7-10-2014
Berichten: 173
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2018 12:59     Onderwerp: Reageer met quote

De zuiger en kleppen zou ik bijna gewoon in de kast willen zetten... Very Happy
_________________
1993 Enfield 500 DeLuxe
1983 Moto Guzzi V35 Imola
1977 Rover 2200TC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 6 van 7

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

RedSilver 1.01 Theme was programmed by DEVPPL HTML Forum
Images were made by DEVPPL Photoshop Forum