Bullet 500 DeLuxe - It's alive!
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LeuvenT

BerichtGeplaatst: di aug 29, 2017 09:02     Onderwerp: Reageer met quote

Deze thread maar eens omhoog halen! Zie dat photobucket ook mij niet gespaard heeft, alom bekend inmiddels dat alle op die website geplaatste afbeeldingen niet meer elders te bekijken zijn zonder te betalen. Helaas, zal kijken of ik nog wat foto's van de Bullet elders kan plaatsen, voor de volledigheid van de thread. Smile

De reden dat ik hier weer post is heel makkelijk: ik ga met de Bullet op vakantie! tour happy Samen met een vriend op zijn Honda CB750 uit een vergelijkbaar bouwjaar, maar daar houden de gelijkaardigheden tussen onze machines wel op... Twee weken Frankrijk met een totale geschatte afstand van een kleine 3000km. Het wordt een rij-vakantie, geen luiervakantie!

Om me zo goed mogelijk voor te bereiden heb ik besloten groot onderhoud aan de Bullet te doen. Alle hendels en kabels vernieuwen. Het spul dat er op zat zag er leuk uit, maar de kwaliteit liet ernstig te wensen over. Daarnaast waren de kabels nog de originele uit 1993. Heb hiervoor de jaren 50 kit bij Hitchcocks besteld. Redelijk tevreden over. De kabels zijn van mooie kwaliteit, al het staal ook. Echter zit er een remlichtschakelaar op de voorremkabel waardoor ik hem niet meer mooi origineel door de koplamp heen kan laten gaan. Het moet nu met een kleine omweg waardoor hij naast de voorvorkpoot uitsteekt. Jammer. Daarnaast ben ik écht niet te spreken over het gashendel dat ze meeleveren. Het handvat stuk is van goedkoop aanvoelend plastic. Iets dat ik niet verwacht in een set die ruim 150 pond kost! Met alles aan het stuur vernieuwd en afgesteld is dat in ieder geval op orde nu.

Tevens heb ik de Bullet van nieuwe koppelingsplaten voorzien, na 24 jaar dienst mocht dat ook wel eens. De oude zagen er nog prima uit, maar met nieuwe platen voel ik me iets zekerder. Voor nóg meer zekerheid heb ik een reserve ontstekingsplaat opgebouwd. Mocht er iets met de puntjes gebeuren, ik heb vervanging bij mij. Douwe, nog enorm bedankt voor die grondplaat! Hopelijk heb ik hem niet nodig, maar ik zal aan jou denken mocht ik met pech langs de weg staan. Wink Daarnaast heb ik alle vloeistoffen + filters vervangen, werd óók hoog tijd.

Voor de reis zelf ga ik nog de origine buddy monteren (stuk comfortabeler), het bagagerek erop zetten en de originele uitlaat eronder hangen. Klinkt minder lekker, maar mocht ik problemen krijgen met de Franse politie dan kunnen ze me in ieder geval geen dB's verwijten. Very Happy

Overigens heb ik nog één vraagje. Welke olie kan ik het beste gebruiken voor mijn primaire aandrijving + koppeling? Ik had in gedachten dat er ATF olie in moest en er kwam rood-achtige olie uit, maar in het werkplaatshandboek vind ik terug dat er SAE 20W40 in moet. Wat is wijsheid?

Laatst aangepast door LeuvenT op di aug 29, 2017 20:30 , in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WoudaD

BerichtGeplaatst: di aug 29, 2017 16:08     Onderwerp: Reageer met quote

Rode olie is inderdaad ATF en voldoet prima.
Ikzelf heb in mijn Bullet van 1994 10W40 in de primaire aandrijving en heb geen problemen met de koppeling.
Ik wens je veel plezier op je vakantie al vindt ik de combi Enfield/CB750 wel een beetje vreemd,je reisgenoot zou zich weleens kunnen gaan vervelen onderweg. woohoo Big Smile
LeuvenT

BerichtGeplaatst: di aug 29, 2017 16:38     Onderwerp: Reageer met quote

Haha, dank je! Het dagelijks vervoer van mijn reisgenoot is een 2CV... Hij houdt niet bepaald van snelheid dus dat komt wel goed. opa Ik zal nadien zeker wat foto's plaatsen van de rit.

Bedankt voor de info in ieder geval. Ken ook mensen die gewoon met een originele koppeling zónder olie rijden zonder problemen. Ik wacht nog even wat reacties af en ga morgen maar wat olie kopen, er zat ATF in dus dat ga ik er braaf weer in kieperen. Tenzij iemand hier me uit kan leggen waarom dat écht een slecht idee is. Smile

Edit:
Na even zoeken op het forum heb ik geleerd dat ATF in principe de standaard is. Morgen gaat er verse ATF in mijn primaire kast. Big Smile
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di aug 29, 2017 17:03     Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zowel ATF als minerale 10W40 gebruikt. Beide zonder problemen.
Hoeveel tanden zitten er op het voorste tandwiel?
Neem aan dat je nog wel enkele bergen over moet, dus kon nog wel eens van belang zijn.

Frits
Naar boven
LeuvenT

BerichtGeplaatst: di aug 29, 2017 17:31     Onderwerp: Reageer met quote

Goede gedachte! Om eerlijk te zijn heb ik er nog niet eens bij stil gestaan... Embarassed Laughing

Heb hier in de Ardennen en Eiffel echter nog nooit problemen gehad, tuf zelfs vrij steile beklimmingen met 80 omhoog. Smile Big Smile Maak me daar geen zorgen om als ik eerlijk ben. Daarnaast vertrek ik over 11 dagen en moet gewoon werken tot dan, tijd om veel te sleutelen heb ik niet meer. Razz
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: di aug 29, 2017 18:10     Onderwerp: Reageer met quote

Dan komt het vast en zeker goed! Gewoon gaan en genieten zou ik zeggen. cheers love
Naar boven
LeuvenT

BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2018 20:03     Onderwerp: Reageer met quote

Langere tijd al niks geplaatst!

De vakantie in Frankrijk was super, maar ben helaas niet op de Bullet thuis gekomen. Op de terugweg met nog ruim 500km te gaan heeft ze de geest gegeven. Op de snelweg net buiten Zwitserland, bergop met 85 opeens een enorme hoeveelheid zwarte rook en nadien niks meer. Langs de kant van de snelweg nog alles wat daar mogelijk was nagekeken en vervangen (compressie (goed), bougie (nieuw), contactpunten en condensator (vervangen)) maar niks mocht baten. Uiteindelijk is de Enfield weken later bij mij thuis afgeleverd en heb ik de reis achterop een zeer comfortabele Honda CB750 afgemaakt. Eigenlijk heeft de Enfield het nagenoeg probleemloos gedaan, totdat ze definitief de geest gaf... Zou het zo weer doen!

Ik ben van plan om het reisverslag nog een keer gedetailleerd uit te werken en misschien in te sturen naar de Bulletin, maar daarover later meer.

IMG_20170917_221750_187 by T Leuven, on Flickr

IMG_20171230_161716_026 by T Leuven, on Flickr

IMG_20170922_100811_410 by T Leuven, on Flickr

IMG_20171017_213452_381 by T Leuven, on Flickr
Naar boven
LeuvenT

BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2018 20:09     Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel staat de Enfield in de garage, en heb ik dit weekend voor het eerst weer er aan gewerkt. Mijn plan is de om de Bullet he-le-maal uit elkaar te halen en écht goed schoon te maken, alles na te lopen en daar waar nodig op te knappen. Het blok gaat sowieso uit elkaar, want ik verbruikte 1.5 liter olie per 500km. Zelfs voor een Bullet is dat overdreven. Na 45.000km zullen de zuigerveren dus wel ver op zijn. Laughing

Wat het probleem nu moet zijn geweest? Ik verdenk zelf momenteel de bobine, omdat het zo acuut gebeurde, ik wel nog compressie heb en de andere zaken ter plekke heb kunnen vervangen. Momenteel ben ik nog pragmatisch van plan om gewoon een nieuwe bobine te monteren, en dan gelijk over te stappen op een elektronische ontsteking. Hier zijn de mening over verdeeld, maar zijn er concrete ervaringen met de verschillende mogelijkheden? Ben wat de puntjes betreft met name niet te spreken over de algemene kwaliteit van de materialen waardoor ik het nooit écht naar tevredenheid krijg afgesteld...

Tevens zijn er een paar optische zaken waar ik minder tevreden over ben momenteel. In zijn totaliteit vind ik het een plaatje van een motor, maar met name het achterspatbord kan zo veel mooier. Nu zweeft het in het luchtledige, een heel eind boven het achterspatbord. Niet mooi. Ik ben van plan om dat óf op de achterband te leggen, óf er echt een bobber van te maken. Dit zou ik dan met een ander spatbord doen, zodat ik altijd nog terug kan naar de originele setup mocht ik daar behoefte aan hebben. Smile

Zo staat ze er nu bij, eerst maar eens nog verder uit elkaar halen en weer goed aan het lopen krijgen! Big Smile

IMG_20180106_160445_420 by T Leuven, on Flickr

Zo ziet ze er normaal uit:
Achtergrond1 by T Leuven, on Flickr
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: ma jan 08, 2018 08:35     Onderwerp: Reageer met quote

Over dat "zwevende" achterspatbord.... Als je op de motor zit, zakt de achtervering wat in en is de lelijke ruimte tussen band en spatbord weg.
k Ben erg nieuwsgierig naar de oorzaak van de storing. Zwarte rook duidt niet op een kapotte bobine.
opa
Naar boven
vantHoffJ

BerichtGeplaatst: ma jan 08, 2018 18:16     Onderwerp: Reageer met quote

Zwarte rook duidt op (deels) onverbrande benzine.
Nu ligt blauw en zwart, visueel waarneembaar, erg dicht bij elkaar.
Zou het een carburateur probleem kunnen zijn? Vol gelopen vlotter of zoiets stoms?

Triumpf Trophy.
Dnepr met zijspan.

Wat Zweedse klassieke meuk; Saabs.
En Engelse folklore.

Linda €€€€€
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
LeuvenT

BerichtGeplaatst: do jan 11, 2018 17:46     Onderwerp: Reageer met quote

deWitF schreef:
Over dat "zwevende" achterspatbord.... Als je op de motor zit, zakt de achtervering wat in en is de lelijke ruimte tussen band en spatbord weg.
k Ben erg nieuwsgierig naar de oorzaak van de storing. Zwarte rook duidt niet op een kapotte bobine.
opa

Dat klopt, maar als ik er op zit kan ik er niet naar kijken! Laughing

Zwarte rook was volgens mijn vriend die achter me aan reed. Ik ga gewoon kijken wat het probleem kan zijn, zou prima iets anders kunnen zijn dan de bobine! Smile

vantHoffJ schreef:
Zwarte rook duidt op (deels) onverbrande benzine.
Nu ligt blauw en zwart, visueel waarneembaar, erg dicht bij elkaar.
Zou het een carburateur probleem kunnen zijn? Vol gelopen vlotter of zoiets stoms?

Dan zou ik de motor nadien weer aan hebben moeten krijgen lijkt mij... Ik denk inderdaad dat de rook (zwart? donkerblauw?) komt door een hele walm slecht verbrande benzine met mogelijk wat olie erbij. We gaan zien wat ik tegenkom zodra de cilinder er af gaat. Cool
Naar boven
LeuvenT

BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2018 14:25     Onderwerp: Reageer met quote

Kleine update. Smile

Project ligt nu even stil wegens 'te druk met andere projecten op wielen'...

Druk bezig met mijn Guzzi en Rover, die vragen ook aandacht en liefde. Guzzi krijgt zijn eerste écht grote beurt in jaren. Moet allemaal in de avonduren en vrije weekenden gebeuren, dus extreem snel gaat het niet. Smile

Nieuws over de Enfield volgt... Eerstvolgende stap gaat zijn om de cilinder(kop) te verwijderen en daar eens goed rond te neuzen.

Aangaande het technisch opknappen ben ik sowieso de volgende zaken van plan:
- Nieuwe zuigerveren (Bullet heeft 45.000km gelopen en verbruikte 1L olie per 500km)
- Nieuwe bobine
- Nieuwe spanningsregelaar
- Nieuwe bougiekabel + HT lead
- Elektronische ontsteking (het materiaal van de puntjes is van dusdanig matige kwaliteit dat ik ze niet lekker afgesteld krijg, kan aan mij liggen maar ik vind het wel erg vervelend werken)
- Nieuwe ketting + tandwielen
- Nieuwe remschoenen voor en achter

Mocht ik onderweg nog zaken tegenkomen die kapot zijn o.i.d., dan gaat dat meegenomen worden!

Aangaande het cosmetische...
- Kort bobberspatbord
- Bobberzadel
- Side-mounted nummerplaat

Youtube linkje met naar mijn idee een wáánzinnig mooie bobber

Big Smile
Naar boven
LeuvenT

BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2018 13:10     Onderwerp: Reageer met quote

Mijn Guzzi leeft weer, dat houdt dus in dat er vanaf nu tijd is voor de Enfield. realy royal

Woensdag aanstaande heb ik een vrije dag, wat wil zeggen dat ik mijn handen vies ga maken aan de Bullet. Nieuws volgt! Very Happy
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2018 13:19     Onderwerp: Reageer met quote

LeuvenT schreef:
Mijn Guzzi leeft weer, dat houdt dus in dat er vanaf nu tijd is voor de Enfield. realy royal

Woensdag aanstaande heb ik een vrije dag, wat wil zeggen dat ik mijn handen vies ga maken aan de Bullet. Nieuws volgt! Very Happy

Mooie demper zo’n korte deegroller
opa
Naar boven
LeuvenT

BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2018 14:07     Onderwerp: Reageer met quote

Ja hè, die gaat er ook zekersteweten weer onder komen. Klinkt ook heerlijk, al mag het eigenlijk geen demper heten... Cool
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 5 van 11

Ga naar: