Lucas primary chaincase oil

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JonkbloedJ

BerichtGeplaatst: wo sep 27, 2017 22:45     Onderwerp: Lucas primary chaincase oil Reageer met quote

Beste allemaal,

Ik rij een Bullet 500 kickstart uit 2003 in Clubman S uitvoering en heb een vraagje.

Heeft iemand praktische ervaring met Lucas primary chaincase oil? Ik kwam het een keer tegen op één of ander forum.

Ik gebruik nu Valvoline 15W40 van de Action. Bij wat enthousiast optrekken (voor zover dat kan met 20 PK....) slipt af en toe de koppeling door. De kabel heeft naar mijn idee voldoende speling, maar zal ik nog even een keer goed naar kijken.

Overstappen naar ATF is voor mij nog even een stapje te ver. Ik zal dan eerst de hele boel uit elkaar moeten halen en grondig moeten reinigen. Ik heb het idee dat overstappen naar die Lucas oil in dat opzicht eenvoudiger is.

Een ander vervelend fenomeen is dat de primaire kast stevig lekt. Heb al van alles geprobeerd; nieuwe rubber pees, centrale moer netjes aanhalen met momentsleutel, iets strakker, iets losser. Het blijft meer of minder lekken. Zodra ik stil ga staan vallen er al vrijwel meteen wat druppels olie. Dus het is wel meer als ietsje zweten. Waarschijnlijk is het deksel niet helemaal recht of wat beschadigd.

Ik ga dus maar op de pees met een bescheiden laagje kit of iets dergelijks de boel extra afdichten. Heeft iemand een goede tip welke kit ik hier voor zou kunnen gebruiken? Het moet natuurlijk wel weer een keer los kunnen.

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt Big Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WoudaD

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 15:47     Onderwerp: Reageer met quote

Hallo

Ik heb in mijn Bullet van 1994 Repsol 10W40 in de primaire kast zitten en heb geen enkel probleem met koppelingslip,ikzelf denk ook niet dat je het in de olie moet zoeken.(als het tenminste geen olie voor in een auto is i,v,m frictionmodifiers)
Misschien zijn je koppelingsveren wat slap.
Wat ik wel vaker hoor is dat er bij een slippende koppeling er een extra koppelingsplaat bijgezet wordt.
Wat betreft de lekkage schijnt een beetje siliconenvet er op ook wel te helpen.
Succes en laat je weten hoe het afloopt?

Groetjes van Dirk. Big Smile
deWitF

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 18:47     Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een wat dikkere pees? De O-ringen winkel bij mij in de buurt heeft daar een keur aan. Ennn... hoe zit het met de afdichting van primaire kettingkast op het motorblok?

opa
Naar boven
JonkbloedJ

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 21:58     Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de Valvoline olie die ik gebruik ook wel of eigen gewoon voor auto's is bedoeld. Die frictionmodifiers zullen er dan ook wel in zitten. De koppeling is nog niet zo heel veel km's geleden onder handen genomen omdat deze bleef slepen ondanks ontkoppelen. Maar ik ben er niet zeker van of de koppelingsveren daarbij vervangen zijn. Ik denk het niet. Is een goede tip om naar te kijken als andere olie niet helpt!

Met de pees (Hitchcocks)die ik nu gebruik lukt het al niet beide helften zonder spleet tegen elkaar aan te trekken. Althans niet als ik de moer met momentsleutel aantrek, en ook niet als hem de moer nog iets extra aan trek. Maar veel vaster durf ik de moer niet aan te halen omdat ik bang ben de boel dan te forceren. Sluit het deksel bij jullie wel goed aan? De afdichting van de primaire kast op het motorblok is wel goed.

Aan siliconenvet had ik nog niet gedacht. Kan ik wel eens proberen voordat ik met kit aan de gang gaat.

Bedankt voor het meedenken! Als iemand nog een mening heeft over die Lucas chaincase olie of iemand weet welke kit ik het beste zou kunnen gebruiken als het siliconenvet niet helpt dan hoor ik het graag Big Smile
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 22:15     Onderwerp: Reageer met quote

Lekt ie aan de voorkant of meer naar achteren terhoogte van het tandwiel kan dan ook de seal van de vrsnelling`s bak zijn die lek is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
JonkbloedJ

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 22:25     Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Douwe,

Hij lekt ongeveer ter hoogte van de oil level plug. Die plug zelf zweet ook wel een beetje, maar het komt toch vooral bij de pees vandaan.
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 22:40     Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens ik gebruik helemaal geen pees gebruik gewoon silicone kit als pakking maar laat het wel drogen voor dat ik het deksel monteer zodat het demontabel blijft.
Hoe je dan te werk gaat deksel groef goed schoonmaken (vetvrij) een flinke rups kit erop spuiten daarna met een kwastje of bloemenspuit zeepsop erop spuiten en dan met een malletje van karton een bolletje erop smeren (vergt wel enige oefening)en laten drogen daarna monteren
Naar boven
JonkbloedJ

BerichtGeplaatst: do sep 28, 2017 22:48     Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Douwe,

Briljant! Nog een optie om te proberen. Dank je wel!
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 11:11     Onderwerp: Reageer met quote

Epdm kit (rubberkit) werkt ook kan je ook rubber ringen van maken zoals bij de voorpoten banden mee plakken (had door een spijker gereden met de jawa een dag voor de verkoop spijker eruit gehaald gaatje groter gemaakt kit erin gespoten en de band lichtjes opgepompt volgende ochtend op druk gezet klaar)
leuk spul
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: