Spanningsregelaar
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JonkbloedJ

BerichtGeplaatst: za dec 02, 2017 14:23     Onderwerp: Spanningsregelaar Reageer met quote

Beste clubgenoten,

Volgens het werkplaatshandboek is de spanningsregelaar begrenst op maximaal 15,5 Volt. Naar mijn idee al best hoog, maar bij mijn Bullet (2003) meet ik wel tot 15,8 Volt bij hogere toerentallen (gokje, 2500 rpm?). Heeft één van jullie al eens spanning gemeten. Is die 15,8 Volt acceptabel of zal ik de spanningsregelaar (en gelijkrichter) maar vervangen?

Groeten, Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
douwe

BerichtGeplaatst: za dec 02, 2017 21:12     Onderwerp: Reageer met quote

Dat is veel te hoog 14 volt is normaal de mijne is ook meer als 15 volt laadspanning gevolg dat de accu bij lange ritten leegkookt als ik tijdens een rit mijn verlichting aanhoudt gaat het wel goed.
Nu heb ik ook een oudere bullet daar heb ik de verlichting behalve de knipperlichten op wisselstroom draaien rechtstreeks op de dynamo aangesloten
simpel een fase van de dynamo voor de rectifier en de andere voor de verlichting spanning blijft nu net onder de 14 volt tijdens het rijden.
De reden was trouwens waarom ik het zo gedaan heb is dat ik mijn accu leegtrok als ik met verlichting aanreed tot uitvallen aan toe te kort spanning voor mijn ontsteking licht uit en dan kon ik weer rijden.
Nu blijft mijn bullet gewoon stationair lopen voor een stoplicht oo k als ik mijn rem erop hou en knipperlichten aan.
Waarschijnlijk levert mijn dynamo na 25 jaar niet genoeg stroom meer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
deWitF

BerichtGeplaatst: za dec 02, 2017 21:58     Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het goed heb onthouden mag de laadspanning niet hoger zijn dan 13,2 volt.
Minstens zo belangrijk is de laadstroom. Door een te hoge laadstroom kan de accu gaan "koken". De laadstroom wordt geregeld door de laadspanning te regelen.
Stroom-/spanningsregelaar en dynamo moeten nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd.

opa
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: za dec 02, 2017 22:33     Onderwerp: Reageer met quote

Dat zijn ze vergeten bij een Enfield
Naar boven
JonkbloedJ

BerichtGeplaatst: za dec 02, 2017 22:52     Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor jullie reacties!

Mijn koplamp gaat al buiten de accu om. Ik heb een 4 draads alternator. Twee draden (geel en oranje) gaan via een AC regulator (Multilink) naar de koplamp. De twee andere (paarse) draden gaan naar een aan elkaar gekoppelde rectifier+regulator (ook van Multilink) en zorgt voor de verdere stroomvoorziening. Deze laatste regulator is dus vermoedelijk stuk. Nu kan ik natuurlijk de reg/rec vervangen door een nieuwe Swiss reg/rec (145377). Beide functies zitten dan in één behuizing en kost via eBay niet zo veel, circa 25 Euro. Maar als ik het allemaal goed begrijp kan ik ook kiezen voor een Royal Bransden Powerbox. Die Powerbox kan je zowel met als zonder accu gebruiken. Ik laat denk ik wel de accu zitten dan.

Ik zal Royal Bransden nog even een mail sturen. Ik heb toch al innig contact met ze over wat probleempjes met de Micro Digital ontsteking die ik heb ingebouwd.....
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 02:02     Onderwerp: Reageer met quote

Een tip geen powerbox monteren heb er in het verleden een stuk of drie opgestookt een keer onder garantie vervangen de andere voor eigen rekening.
als je geld wil uitgeven ga dan voor beck electronics uit Delft die zijn goed heeft trouwens ook goede elektronische ontstekingen.
Als je voor budget gaat sleutel er een in van yamaha diversion of voor mijn part Honda die vind je voor 20 tot 30 euro bij een motorsloop
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 08:43     Onderwerp: Reageer met quote

Ah...,uit de reactie van Jonkbloed begrijp ik dat al het (on)nodige is gemodifseert.
Blijft wel overeind dat de laadspanning de 13,2 volt niet mag overstijgen en dat de maximale laadstroom afgestemd moet zijn op de accu-capaciteit. De accu is maatgevend!

opa
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 08:45     Onderwerp: Reageer met quote

douwe schreef:
Dat zijn ze vergeten bij een Enfield

Wát zijn ze vergeten bij Enfield, Douwe?
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 11:10     Onderwerp: Reageer met quote

het vermogen van de dynamo af te stemmen op het verbruik ga maar even rekenen 170 watt dynamo voor alles (een nieuwe bij oudere 130 watt gemeten)
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 12:42     Onderwerp: Reageer met quote

douwe schreef:
het vermogen van de dynamo af te stemmen op het verbruik ga maar even rekenen 170 watt dynamo voor alles (een nieuwe bij oudere 130 watt gemeten)

P=U X I
130= 12 X I
Dan is I toch 10 ampere? En dat is toch ruim voldoende voor een 10 ah accu-tje (max. laadstroom 1 amp.)

opa
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 13:28     Onderwerp: Reageer met quote

Je regelaar regelt de laadstroom niet alleen voltage is begrenst op 13,8 volt dus als de accu vol is kan deze zijn stroom niet kwijt dus voltage loopt omhoog
dat word afgevoerd via een weerstand naar de nul (regelaar word warm).
dus als je bij 2000 toeren 15 volt meet bij een volle accu kookt op dat moment je accu droog en meestal de middelste cel.
Heb ook jawa gereden die had een veldgestuurde dynamo dat is een beter systeem heeft trouwens ook een nadeel bij een lege accu sta je stil net zoals je auto
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 14:45     Onderwerp: Reageer met quote

douwe schreef:
Je regelaar regelt de laadstroom niet alleen voltage is begrenst op 13,8 volt dus als de accu vol is kan deze zijn stroom niet kwijt dus voltage loopt omhoog
dat word afgevoerd via een weerstand naar de nul (regelaar word warm).
dus als je bij 2000 toeren 15 volt meet bij een volle accu kookt op dat moment je accu droog en meestal de middelste cel.
Heb ook jawa gereden die had een veldgestuurde dynamo dat is een beter systeem heeft trouwens ook een nadeel bij een lege accu sta je stil net zoals je auto

Het boverstaande komt bij mij over als klok maar waar is de klepel?

Stroom is geen zelfstandige. Stroom is een afhankelijke. Stroom ontstaat als gevolg van spanning en weerstand. De bekend veronderstelde U = I X R. De weerstand van een accu varieert met de ladingstoestand. Hoe voller, hoe hoger de weerstand.

opa
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo dec 03, 2017 22:01     Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt helemaal gelijk
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: ma dec 04, 2017 08:02     Onderwerp: Reageer met quote

douwe schreef:
Je hebt helemaal gelijk

Wink
Naar boven
deWitF

BerichtGeplaatst: ma dec 04, 2017 08:13     Onderwerp: Re: Spanningsregelaar Reageer met quote

JonkbloedJ schreef:
Beste clubgenoten,

Volgens het werkplaatshandboek is de spanningsregelaar begrenst op maximaal 15,5 Volt. Naar mijn idee al best hoog, maar bij mijn Bullet (2003) meet ik wel tot 15,8 Volt bij hogere toerentallen (gokje, 2500 rpm?). Heeft één van jullie al eens spanning gemeten. Is die 15,8 Volt acceptabel of zal ik de spanningsregelaar (en gelijkrichter) maar vervangen?

Groeten, Johan

Beste Johan,
Een laadspanning van 15,8 volt is absoluut onacceptabel! Dat levert veel te hoge laadstromen op met koken van de accu en schade aan de accuplaten als gevolg.
Nou moet er wel onderscheid worden gemaakt tussen open spanning en belaste spanning.

opa
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: