Kickstarter 'pakt' soms niet / afstellen van schakelpedaal

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WilbersR

BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2018 13:30     Onderwerp: Kickstarter 'pakt' soms niet / afstellen van schakelpedaal Reageer met quote

Hallo allemaal,

Zoals in een andere thread te lezen is heb ik gisteren mijn Enfield opgehaald.

Na een dag gereden te hebben heb ik gemerkt dat er nog wel wat puntjes zijn ter verbetering, waarbij twee issues die lekker rijden enigszins in de weg staan.

Ten eerste pakt de kickstarter soms niet goed. Soms ratelt hij eroverheen en wordt de motor helemaal niet rondgedraaid. Je hoort 'm dan lichtjes ratelen. Als ik het dan met de hand probeer pakt hij vaak wel weer. Dit is nogal lastig bij het starten. Ook heb ik niet altijd de volle slag tot mijn beschikking. Hij komt dan wel weer helemaal omhoog, maar het eerste deel (variabel) is dan loos.

Ten tweede schakelt hij slecht. Het is soms helemaal niet mogelijk om 'm in de eerste versnelling te zetten, waardoor ik dan maar wegrij in de tweede. Verder schakelen gaat dan wel, maar ik moet dan wel opletten dat ik ver genoeg trap, anders komt hij in een soort 'false neutral' terecht. Terugschakelen is hierbij nog veel erger, dan komt hij heel vaak ik een 'false neutral' en lukt het soms ook niet om verder terug te schakelen.

Op internet heb ik gelezen dat die 9 van de 10 keer te maken heeft met het afstellen van de 'shifter ratchet assembly' (hier een beschrijving alleen in tekstj, zonder afbeeldingen: http://royal-enfield.10950.n7.nabble.com/Newbie-here-Regarding-Gear-shift-td23231.html).

Heeft iemand dit wel eens gedaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WalhofF

BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2018 15:45     Onderwerp: Reageer met quote

Hier wordt het kickstart probleem uitgelegd:

https://youtu.be/TyGUi8KQnNg

Frits
Naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2018 19:21     Onderwerp: Reageer met quote

Dat palletje is wel eens kapot dus als je het spul toch uitelkaar haalt daar gelijk een nieuwe inzetten maar het kan ook gewoon dik vet zijn wat hem tegenhoud achter het palletje zit een veertje en die blijft wel eens steken .
Dat moeilijk schakelen kan aan het mechaniek liggen maar meestal ligt het aan de koppeling die niet heleaal vrij komt deze is met de kabel te verstellen of achter het luikje dat in het midden zit van je deksel daar zit een stelmogelijkheid moertje losdraaien en schroef in het midden iets indraaien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
WilbersR

BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2018 22:02     Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Frits en Douwe,

Mooi filmpje, als je weet wat je doet is het dus in ruim een half uur gedaan Wink
Ik bestel zo'n palletje en dan ga ik ermee aan de slag.

Douwe, de kabel had ik al gecontroleerd, maar die lijkt me goed. Ik heb een klein beetje speling bij de handel. Eerder had ik 'm al iets strakker, maar dat gaf geen verbetering.
Naar boven
hanstaverne
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma mei 07, 2018 07:55     Onderwerp: Reageer met quote

Rob,

In het versnellingsmechanisme zit ook een veer belaste pal die de schakelvork in de verschillende versnellingen a.h.w. blokkeert. Aangezien dat een soort mes is wat in een groef valt op de schakelvork moeten die dus wel goed uitgelijnd tegenover elkaar zijn.
Dat kan je zien aan de groef waar je met een schroevendraaier deze pal kan in- of uitdraaien om de veerspanning in te stellen.
Die groef moet HORIZONTAAL staan, dan staat de pal in lijn met de groeven.

Als je in het werkplaatshandboek kijkt is het pos. 27 t/m 30 op blz. 40

Verder kan nog hier kijken voor het afstellen van de koppeling -
http://www.royal-enfield.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1591&start=15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
WilbersR

BerichtGeplaatst: di mei 08, 2018 06:39     Onderwerp: Reageer met quote

Beste Hans,

Bedankt, ik ga van het weekend, als ik tijd heb, ermee aan de gang. Ik laat nog even weten of het gelukt is.

Rob
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2018 22:45     Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Vandaag eindelijk tijd gehad om de kickstarter te fixen.
Aan de hand van het filmpje en een beschrijving van Hitchcock was het prima te doen.
Het viel me op dat de mate van slijtage aan het oude onderdeel eigenlijk erg meeviel. Misschien dat het inderdaad ook dik vet geweest kan zijn want die hele kast zat vol met vet.

Hitchcock gaf nog aan als laatste de gearbox at te vullen met olie (20W-50). Is dat nog slim om te doen? Ik heb de oude pakking hergebruikt (had van tevoren beter moeten kijken dan had ik die mee kunnen bestellen) dus hopelijk lekt die er dan niet uit.

De koppeling heb ik ook afgesteld en het leek wel iets beter, maar evengoed had ik al vrij gauw bij het terugschakelen dat ie in een false neutrale terecht kwam. Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: wo mei 30, 2018 08:54     Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook 20W-50 in de versnellingsbak en werkt prima zonder problemen.
Over dit onderwerp is al meerdere keren in dit forum geschreven.
Die vrijloop tussen het schakelen heb ik ook.
Is voor mij echter een kwestie van gewenning en nog geen aanleiding geweest om de boel uit mekaar te halen.
Naar boven
hanstaverne
Site Admin

BerichtGeplaatst: do mei 31, 2018 08:58     Onderwerp: Reageer met quote

Ik rijd al tig jaar met SAE90 versnellingsbak-/cardanolie in de bak en dat bevalt me prima.

De koppeling moet goed vrij komen dan schakelt'ie het beste, dus goed de maximale slag van de koppelingshefboom benutten.
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 01, 2018 06:10     Onderwerp: Reageer met quote

Ok, ik ga het forum nog even doorspitten op posts over dit onderwerp, en dan gooi ik 'm ook vol met olie.
Btw, het is lastig dat er geen zoekfunctie in het forum zit (of ik weet niet waar het zit Big Smile) dat zou gemakkelijk zijn. Nu moet je er helemaal doorheen, pagina na pagina.

Als ik weer rij (carburateur wordt gereinigd en ik moet de draad in het ontstekingshuis repareren) ben ik benieuwd hoe het schakelen gaat. Nu alleen handmatig getest.
Naar boven
hanstaverne
Site Admin

BerichtGeplaatst: vr jun 01, 2018 06:16     Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal boven in het scherm zit de knop voor de zoekfuctie
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 01, 2018 16:02     Onderwerp: Reageer met quote

He, dat is handig. Keek ik er toch mooi overheen. Bedankt! prut
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: