Van het een in het ander
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 21:13     Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond even de benzinetoevoer gecontroleerd, en die lijkt mij ok.
Ook de pakking van de carburateur gecontroleerd en dat ziet er gewoon goed uit als je het mij vraagt.

Het is na vanochtend nochtans niet meer gelukt om 'm te starten.
Het zal misschien een lucky shot geweest zijn vanmorgen waarbij alle variabelen precies goed stonden.
Maar het is me een raadsel wat er niet klopt. Omdat hij zo mooi liep vanmorgen heb ik het idee dat alles goed afgesteld is.

Wat ik nog zou kunnen proberen is de ontsteking iets vervroegen. Al staat hij dan niet meer precies goed volgens methode B, en de kans op terugslaan is dan ook weer groter.
Ook misschien een nieuwe (schone) bougie erin kan ik nog proberen. Dit is al een nieuwe maar je weet maar nooit.

Verder ben ik een beetje out of options. Uiteindelijk zal ik er wel komen, maar nu zie ik het ff niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WalhofF

BerichtGeplaatst: za jun 16, 2018 11:11     Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn twee mogelijkheden; of je hebt een electrisch probleem of een benzine probleem.
Als je zeker weet dat de ontsteking goed staat en een goede vonk hebt, kun je dit dus uitsluiten. Heb je gecontroleerd of je een goede vonk hebt?
Mocht dit zo zijn zou ik het probleem in de carburateur zoeken.
Om mijn Bullet met wassell carburateur te starten, doe ik het volgende.
Kraan open, even vlotteren tot hij overloopt en daarna met ingetrokken decompressie een keer of 5 de kickstarter doortrappen. Dan contact erop, zuiger bovenste dode punt m.b.v amperemeter zetten en dan met een goede trap starten. Dit lukt bijna altijd met de eerste trap.
Je zegt dat je de carburateur gedemonteerd hebt.
Weet je zeker dat hij weer correct gemonteerd is? Ook de gasnaald in de goede stand? Ik ken de micarb niet, maar er is vast iemand op het forum, die hier het e.e.a over vertellen kan en misschien tips heeft.

Succes,

Frits
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 23:15     Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag weer verder gegaan met zoeken, en warempel, er is weer leven in gekomen!
Mijn gedachte was ook brandstof dus heb de pilot jet vervangen. Ik wist dat daar mee gerommeld was (gaatjes zijn opgeboord), maar wilde in eerste instantie nog niet de nieuwe proberen. Toch maar wel uitgewisseld, zonder resultaat.

Toen viel het me op dat er totaal geen teken van leven qua ontsteking in zat. Geen plofjes of terugslag of wat dan ook. Dan toch nog maar eens de vonk checken en die was er dus niet. Bougie was ook helemaal vet geslagen. Nieuwe bougie erin en lopen. Dus toch die bougie, al had ik die eerder gecontroleerd en was toen goed.

Starten ging goed, stationair lopen ook, maar bij het opendraaien van het gas ging hij bijna uit. Wellicht te rijk met die nieuwe sproeier? (Het type wat ik had liggen was een slag groter). Hierop naald twee groeven laten zakken en dat ging beter.

Bij het proefrondje viel het me op dat hij wat inhoudt bij gedeeltelijk geopende gasschuif. Het gaat een beetje in golven, als of de benzine toevoer niet constant is. Ik moet het bezinefilter maar even controleren, misschien zit het daarin. Hoe snel moet de benzine er overigens uit stromen, als bij een stromende kraan? Bij mij is het een wat slapper straaltje en ik kan me voorstellen dat een minder constante brandstof toevoer minder constant lopen tot gevolg heeft.
Bij hogere snelheden, en verder geopende gasschuif heeft hij het trouwens niet. Ook trekken gaat prima, maar zodra ik het gas in een constante positie hou gaat hij stotteren (met een lage frequentie, dat wel).

Na het rondje bougie gecontroleerd, en die was roetzwart, machine loopt wat te rijk dus. Naald kan nog een stapje later, maar anders moet ik naar een kleinere pilot jet. Een beetje dom van mezelf, maar die heb ik niet mee besteld. Voor die paar euro had ik het wel kunnen doen!

Wel ben ik blij dat ik weer kan rijden, vanaf nu is het fijnafstelling.
Oja, hoe kun je vaststellen of de motor te heet wordt? Hij wordt namelijk naar mijn beleving behoorlijk warm. Dat zou echter duiden op een te aan mengsel terwijl de bougie het tegenovergestelde laat zien.

Wordt nog wel even vervolgd dit verhaal.

Groeten
Rob
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2018 12:18     Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of je deze handleiding voor de micarb al op de site van Hitchcocks hebt gezien?

http://www.hitchcocksmotorcycles.com/pictures/content2/micarb_notes_-_a4.pdf
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2018 08:39     Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die had ik gezien (en gelezen) Big Smile

Deze week ben ik drie keer met de motor naar m'n werk gegaan, en heb zodoende een goed beeld gekregen van hoe nu de situatie is.

Zoals gezegd heb ik de stationair sproeier vervangen door een nieuw maar groter exemplaar. In het oude waren de gaatjes opgeboord, dus ik verwachtte niet zoveel verschil in de samenstelling van het brandstofmengsel, maar dat was er wel. Ik moest de stelschroef van de stationair sproeier helemaal indraaien, omdat hij anders teveel benzine kreeg en afsloeg zodra ik het gas opendraaide. Eerst was ik in verwarring over dat schroefje omdat ze het in de handleiding van Hitchkock over air screw hebben, maar je regelt de benzinetoevoer, niet de lucht. Toen ik dat doorhad was het logisch dat ik het schroefje in moest draaien. Misschien had ik vroeger ook meer met brommers moeten rommelen, maar ja, zo leer je nog eens wat Big Smile

Wel is de bougie nog steeds roetzwart. Om dat te verhelpen heb ik de naald in de laagste stand gezet, maar dat maakt eigenlijk niet uit. Vreemd, want je rijdt toch het meest op je naaldsproeier lijkt mij, dus die bepaalt in grootste mate de staat van de bougie. Of zit ik daar naast, de stationair sproeier wordt toch geblokkeerd als je het gas verder open draait dan 1/4e?

Het stotteren zit er ook nog steeds in. Ik moet nog testen of er misschien lekkage is bij het inlaatrubber tussen de carburateur en cilinderkop. Ik heb de flens + rubber vervangen door een rubberen flens omdat het oude rubber gebarsten was.
Als er geen lekkage is kan ik nog de bobine controleren / vervangen, of, wat ik elders op het forum heb gelezen, zou het nog een slechte verbinding van de bougiedop kunnen zijn.
Naar boven
WalhofF

BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2018 09:01     Onderwerp: Reageer met quote

Als de bougie nog steeds roetzwart is, zou ik het in de hoofdsproeier zoeken. De gasnaald regelt volgens mij alleen de toevoer in het middengebied vanaf een 1/4 gas. De hoofdsproeier de toevoer bij vol gas.
Heb je al kleinere sproeiers geprobeerd? Je luchtfilter is toch ook aangepast? Misschien nog iets anders: kan het zijn dat de choke op de een of andere manier blijft hangen?
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2018 09:52     Onderwerp: Reageer met quote

De choke heb ik naar gekeken, maar dat leek me goed.
Ik heb inderdaad een nieuw luchtfilter erop gezet. Het is zo'n konisch filter, en daarvan verwachtte ik eigenlijk dat die meer lucht zou geven. Maar goed, ik moet even een kleinere sproeier bestellen en dan kan ik verder.
Naar boven
WilbersR

BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2018 21:36     Onderwerp: Reageer met quote

Ha! Heb de oorzaak gevonden. En het grappige is: ik had het antwoord zelf al opgenoemd ergens hierboven. Ik zal mezelf even quoten:

Quote:
Wel is het me opgevallen dat er in de exploded view van de carburateur een ringetje onder hoofdsproeier staat getekend, maar dat die bij mij ontbreekt.

Welnu, als dat ringetje er niet zit en de naaldsproeier klemt van zichzelf niet goed vast dan rammelt die een beetje. Gevolg: brandstof lekkage rondom en een te rijk mengsel tot gevolg. Daarnaast ging hij denk ik bij constant toerental een beetje op en neer waardoor het stotteren werd veroorzaakt. Ringetje onder de hoofdsproeier en beide problemen zijn opgelost!

Achteraf was het me ook al opgevallen dat de carburateur wat nattig was van binnen, maar kon dat niet ergens aan linken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie     forum index -> Enfield Actueel! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: